تبلیغات
بیاییــــــــد این آتش ویرانگر را مهار کنیم - جسم-روان-جهان بینی (آشنایی با جسم)
بیاییــــــــد این آتش ویرانگر را مهار کنیم
همواره آمادهء دریافت نظرات و پیشنهاداتِ شما عزیزان هستیم...

مرتبه
تاریخ : سه شنبه 5 مرداد 1395

آدرنالین چیست؟

با دیدن این عکسها تأثیر آدرنالین و وحشت را تجربه کنید!


حتمأ شما هم از اطرافیان خود درباره ی آدرنالین شنیده اید. آیا میدانید آدرنالین چیست و علت ترشح آن چه چیزی می باشد؟!


چه موادغذایی ای باعث ایجاد استرس می شوند؟

از کافئین چه میدانیم؟


افزودنی ها و نگه دارنده ها؛بهترین راه حل برای کاهش اثرات مواد افزودنی ؟


اگر به سلامتی و نحوهء عملکرد جسم خود اهمیت میدهید لطفأ این مطلب را باحوصله و تا انتها مطالعه فرمایید...


   

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا در مواقع مواجهه با یک چالش بدنی مثل یک رقابت ورزشی، یا هنگام احساس خطر، یک افزایش ناگهانی انرژی را تجربه می‌کنید. آن حسی که بعد از سوارشدن یک ترن هوایی وحشتناک یا بعد از تماشای یک فیلم هیجان‌انگیز پر از تحرک به شما دست می‌دهد چه؟ قلبتان می‌تپد، تنفستان بیشتر می‌شود، و حتی ممکن است کمی هم عرق کنید و احساس کنید که آماده انجام کاری هستید.با تاثیر آدرنالین، خون از چهره به ماهیچه ها هجوم آورده و به بخش هایی که ضروری تر است جریان می یابد برای همین است که هنگام ترس رنگ از رخسارتان می پرد. همه این عکس‌العمل ها توسط آدرنالین ایجاد می‌ شود. به این طریق است که بدن خود را با شرایط تطبیق می دهد!

 

آدرنالین:

آدرنالین هورمونی است که از غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود و باعث افزایش ضربان قلب، و گشادشدن راه‌های هوایی و رگ‌های خونی می‌شود. غدد فوق کلیوی در بدن انسان روی کلیه‌ها قرار دارند. این هورمون پاسخ بدن انسان به استرس است که همچنین اپی نفرین نامیده می‌شود. این هورمون با انقباض ماهیچه‌ها، افزایش ضربان قلب و فشارخون، بدن را برای انجام عکس‌العمل آماده می‌کند. این هورمون، اکسیژن، خون، و انرژی دستگاه ایمنی و گوارش را در مواقعی که به سرعت به آن‌ها نیاز است، به دستگاه تنفسی منتقل می‌کند. در این حالت خون از پوست گرفته‌شده و به سمت ارگانهای تنفسی می‌رود و به همین علت شخص ظاهری رنگ‌پریده پیدا می‌کند و نیز چشم‌ها برای دستیابی به دید بهتر گشاد می‌شوند. رفتن خون از سیستم گوارشی، همچنین باعث می‌شود که شخص در شکم خود احساس ناخوشی داشته باشد.

 

عامل آدرنالین و ترشح آن:

ترشح آدرنالین

 

استرس می‌تواند یک وضعیت واقعی مرگ وزندگی باشد، مثل مواجهه با یک دزد در خیابان یا تصادف کردن با ماشین. ترس می‌تواند عامل استرس باشد. اصطلاح " واکنش بجنگ یا بگریز" از اینجا آورده شده است. بدن برای درگیری با تهدیدها یا حمله‌کننده‌ها، و یا فرار از صحنه آماده شده است، همانند حمله حیوانات. در موقعیت‌های فوق‌العاده، همین مسئله، قدرت فوق بشری در برخی از افراد را توجیه می‌کند؛ مثلاً هنگامی که یک زن ریزنقش این قدرت ناگهانی را پیدا می‌کند تا شی سنگینی مثل یک اتومبیل را بلند کند تا جان کودک گیر افتاده زیر آن را نجات دهد. یا چگونه یک سرباز در حین حمله دشمن، زمانی که در حال فرار به جای امن یا به شدت درگیر مبارزه است، هیچ‌گونه خراش بریدگی و زخمی را احساس نمی‌کند.

استرس ممکن است فقط یک تهدید درک شده باشد، از قبیل حسی که در تماشای یک فیلم هیجان‌انگیز یا سوارشدن به ترن هوایی در یک پارک بازی داریم. یک ورزشکار نیز در حین مسابقه با رقیب، زمانی که می‌داند مجبور است پیروز شود، ترشح زیاد آدرنالین را در رگ‌هایش خواهد داشت.

 زمانی که آدرنالین در بدن ترشح می‌شود، شخص احساس سرزندگی، قدرت و هوشیاری می‌کند.

مهم این است که فرد یاد بگیرد که آرامش داشته باشد تا ترشح آدرنالین در بدن را متعادل کند. ترشح مدام آدرنالین در بدن برای سلامت عمومی شخص مضر است اما ترشح مناسب می‌تواند به معنای مرگ یا زندگی باشد.

چه موادغذایی باعث ایجاد استرس می شوند؟

کافئین ماده ای محرک است که در قهوه، چای، کولاها، شکلات و تعدادی از داروها وجود دارد. مصرف زیاد موادغذایی حاوی کافئین همانند استرس عمل می کند و گاهی اوقات علائم آن را بدتر می کند.

یک ماده محرک، ترشح اسید معده و هورمون های تیروئیدی را بیشتر می کند. این مسئله ضمن ایجاد اضطراب، فعالیت کلیه ها را بیشتر می کند. با افزایش فعالیت کلیه ها، دفع ادراری افزایش می یابد.

کافئین، همچنین جذب آهن دریافتی از طریق مواد گوشتی مانند( گوشت مرغ و قرمز) را مهار می کند و سبب ایجاد کم خونی ناشی از فقر آهن می شود.

اغلب مردم کافئین را به عنوان عاملی محرک برای افزایش انرژی مصرف می کنند. این یک احساس کاذب از انرژی است و در واقع غدد فوق کلیوی را خسته می کند؛ چون هورمون های آدرنالین که هورمون های استرس نامیده می شوند، از غدد فوق کلیوی ترشح می شوند.

کافئین می تواند سردرد ایجاد کند، بنابراین مصرف آن را کاهش دهید و در صورت تمایل به مصرف قهوه، قهوه بدون کافئین را مصرف کنید.

از عوامل محرک دیگر فسفر است که به نوشیدنی های گازدار اضافه می کنند. مصرف نوشابه های گازدار، تعادل کلسیم و فسفر بدن را به هم می زند. عدم تعادل بین کلسیم و فسفر، باعث کاهش کلسیم خون و افزایش برداشت کلسیم از استخوان ها و افزایش خطر پوکی استخوان به خصوص در خانم ها می شود. فسفر همچنین بر روی اسید کلریدریک معده که برای هضم غذا لازم است.

افزودنی ها و نگه دارنده هایی مانند نیتریت و نیترات که به موادغذایی مانند سوسیس، کالباس و ماهی دودی برای محافظت از تخریب اضافه می کنند، با مواد شیمیایی، ترکیب شده و موادی به نام نیتروزامین ها را تولید می کنند.

مونوسدیم گلوتامات از افزودنی هایی است که مردم خاور دور برای حفظ رنگ سبزی های کنسروی و گوشت های پخته اضافه می کنند. این ترکیب شیمیایی باعث سردرد، واکنش های پوستی و سوزش در ناحیه پشت گردن می شود.

بهترین راه حل برای کاهش اثرات مواد افزودنی، کاهش مصرف غذاهای حاوی مواد افزودنی است.
مصرف بیش از حد موادقندی ساده مانند شکر نیز به عنوان عاملی برای ایجاد استرس و تحریک پذیری شناخته شده اند. مصرف بیش از حد موادغذایی حاوی قندهای ساده مانند دونات، کیک وشکلات در طول روز باعث خستگی و تحریک پذیری فرد می شوند که با افزودن مقداری مواد حاوی پروتئین، اثر این مواد را می توانید مهار کنید.
انسان هنگامی که بسیار هیجانزده می‌شود، غده‌های فوق کلیوی‌اش ناگهان مقدار زیادی آدرنالین در خون ترشح می‌کنند.
آدرنالین برای آمادگی بدن در انجام فعالیت‌های شدید یا دفاع از خود ترشح می شود.
گلبول قرمز شامل پروتئینی به نام "هموگلوبین” است (که مسوول قرمزی رنگ خون است) و همین هموگلوبین است که اکسیژن را به بافتهای مختلف بدن، مغز و سایر ارگانها انتقال می‌دهد و با انرژی گرفتن آنها خستگی و کسالت از بین می‌رود، اما ساخت هموگلوبین در بدن ما نیاز به آهن و برخی ویتامینها دارد و در غیاب آهن یا کمبود آن به علت ساخته شدن هموگلوبین، تعداد گلبولهای قرمز کم می‌شود (کم خونی) و به علت آنکه در اثر کمبود آهن این مساله اتفاق افتاده است (کم خونی فقر آهن) و در نهایت به علت عدم انتقال اکسیژن کسالت و بی‌حوصلگی رخ می‌دهد. غده فوق کلیوی از دو بخش قشری و مرکزی تشکیل شده است و هر بخش هورمونهای خاص ترشح می کنند.

چگونه ازطریق مصرف موادغذایی از استرس جلوگیری کنیم؟

1-روز خود را با مصرف یك لیوان آب پرتقال تازه یا آب میوه‌های طبیعی حاوی ویتامین C شروع كنید و در بقیه روز آب زیاد بنوشید برای این كه وقتی بدن تحت استرس است بدن شما ویتامین ث بیش‌تری احتیاج دارد. یك لیوان آب میوه تازه، نیاز اضافی شما را تأمین می‌كند.

نوشیدن حداقل 8 لیوان آب بدن شما را از بی‌آبی حفظ می‌كند و مانع تحمل استرس اضافی برای بدن شماست.

2-یك عدد موز، مقدار مواد غذایی با فیبر زیاد و ماست كم چرب برای صبحانه استفاده كنید؛ چرا كه موز منبع غنی ویتامین B6 است كه برای سوخت و ساز لازم است، به خصوص زمانی كه سوخت و ساز بدن مانند مواقع استرس سریع است. توجه كنید كه مصرف مكمل‌های اضافی ویتامین B لازم نیستند، چون ممكن است استرس اضافی به بدن تحمیل كنید.

دستگاه گوارش شما، استرس وارد شده را احساس می‌كند بنابراین دریافت مواد غنی از فیبر در طول روز كمك می‌كند تا طوفان ایجاد شده در این دستگاه فروكش كند.

مصرف ماست كم چرب 2 خاصیت مهم برای بدن دارد:

الف)حاوی پروتئین است كه بدن در شرایط استرس به آن احتیاج دارد.

ب) وجود چربی كم موجود در آن به عنوان حامی خوبی برای سیستم ایمنی بدن می‌باشد.

3- فقط یك فنجان قهوه در طول روز مصرف كنید و از مصرف مواد غذایی حاوی كافئین در بقیه روز خودداری كنید برای این كه:

كافئین كلیه دستگاه‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فعالیت بدن را افزایش و سرعت جذب املاح را كاهش می‌دهد. كافئین اضطراب شما را زیاد می كند و این آخرین چیزی است كه شما به آن احتیاج دارید.

4- در مقابل تمایل به مصرف شیرینی به عنوان میان وعده مقاومت كنید. از غلات كامل، نان كم چرب تهیه شده با شیر و انواع كیك‌های ساده‌ی خانگی استفاده كنید.

ترشح هورمون‌هایی كه در زمان استرس زیاد است، سبب ترشح تركیبی به نام NPY از مغز می‌شود. NPY تمایل به مصرف شیرینی و مواد قندی را زیاد می‌كند.

اگر شما به تمایل خود در مصرف شیرینی پاسخ مثبت دهید، در بقیه روز درگیر این تمایل خواهید بود. در نتیجه مواد غذایی مصرف كنید كه خاصیت تغذیه‌ای ندارد.

بسیار بهتر است برای مقابله با تمایل به مصرف شكر، از نان‌های تهیه شده با آرد كامل و شکر كم استفاده كنید. غلات كامل، سلول‌های مغز را به ترشح سروتونین تحریك می‌كنند. هورمون سروتونین آرام بخش است.

نکاتی کاربردی برای جلوگیری از استرس:

1- از افت قندخون جلوگیری كنید و وعده‌های منظم كوچك و سالم بخورید.

2- از میان وعده‌های كم انرژی مانند هویج، كرفس، ذرت بوداده‌ بدون روغن، و كیك‌های برنجی با شكر كم استفاده كنید.

3- از انواع میوه‌های تازه و آب میوه‌ها به عنوان طعم دهنده‌های شیرین استفاده كنید.

4- جوشانده‌ها‌ی گیاهان برای تسكین اعصاب مناسب هستند؛ می‌توانید آن‌ها را با یك قاشق غذاخوری عسل میل كنید.

5- مصرف غذاهای حاوی تریپتوفان مانند مغزهای گیاهی (پسته، بادام، فندق و)، موز، غلات كامل، دستگاه عصبی را تسكین می‌دهد.

6- مصرف مقدار كمی ماده‌ی پروتئین در طول روز مانند پنیر، تخم مرغ، مرغ و گوشت در شرایط استرس خستگی شما را رفع می‌كند. اگر جزو افرادی هستید كه بسیار زیاد استرس دارید همیشه مقداری از مواد حاوی پروتئین آماده را همراه داشته باشید.

7- غلات كامل و مواد غذایی حاوی فیبر چرخه‌ی ایجاد گرسنگی را به تعویق می‌اندازند، انواع میوه، سبزی، ماست كم چرب و پنیر نیز همین كار را انجام می‌دهند.

8- از انواع غذاهای بدون چربی یا كم چربی استفاده كنید.

9- وعده‌های غذایی را حذف نكنید.

10- برای مقابله با استرس راه دیگری به غیر از غذاخوردن پیدا كنید.

11- برای رفع خستگی پس از كار روزانه ورزش كنید. ورزش‌هایی را انتخاب كنید كه مورد علاقه‌ی شما هستند و به شما آرامش می‌بخشند. ورزش كمك می‌كند تا كالری اضافه سوخته شود؛ سلامت قلب و ریه‌ها افزایش یابد و ذهن شما از چیزهایی كه باعث ایجاد استرس هستند دور نگه داشته شود.

12-روزانه به مدت 20-30 دقیقه و 3 بار درهفته بصورت منظم ورزش کنید.

13- در شرایط استرس از داروهای آرام بخش استفاده نكنید.

14- یاد بگیرید كه اهداف خود را زمان بندی كنید.

15- اهداف واقعی انتخاب كنید نه غیرواقعی.

16- مهارت های مدیریت زمان را یاد بگیرید.

17- زمانی را برای تهیه‌ی فهرست اقلام غذایی‌ای كه نیاز دارید اختصاص دهید و از انتخاب مواد غذایی با ارزش تغذیه‌ای كم پرهیز كنید.

منابع:سایت ویکی5040- سایت شفاف- و مشاور علمی
گردآورنده:مسافر امیداسدیان(همراه با تغییرات)


ارسال توسط استاد لژیون
آرشیو مطالب
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin

قالب وبلاگ